E | coMMITTEE ON PUBLICATION ETHICS

clofs

Publishing and ethics:
Retractions

Chris Graf, COPE (Committee on
Publication Ethics), and Wiley

receives no form of compensation from COPE for his voluntary
role as COPE Councillor and Vice Chair (Elect).

Disclosures: CG works for Wiley and benefits from the company’s
commercial success. Wiley paid CG'’s travel expenses. CG

“ There Is reasonable
evidence that scientific

misconduct is both common
and under-reported.

Why Has the Number of Scientific
Retractions Increased?

Steen RG (2013) PLoS ONE 8(7): e68397.
doi:10.1371/journal.pone.0068397/




0
ions in 2014 - ‘
— é
o > — Eo
Ders pupilisned m— ;
™ /NN __ - N . “
210/650]0]0

Papers published - - -
Retractions —

1400 »* X 1000

1970 2015

Steen RG, Casadevall A, Fang FC (2013) Why Has the Number of Scientific Retractions Increased? PLoS ONE
8(7): €68397. doi:10.1371/journal.pone.0068397.
http://www.plosone.org/article/info%3Ad0i%2F10.1371%2Fjournal.pone.0068397




Errors: Inadequate record keeping

We have been using the same
database... When our new
results were implausible...

| found we had failed to load 8

files into the dataset. ”

STEM CELLS

/e

Fabrlcﬁhonf'

GASTROINT ESTINAL

Hwang Woo-suk:

e from http://s1.lemde.fr/image/2005/11/18/600x315/711878_3 | Of 1_hwang-woo-suk-s ondiale-du-clonage-humain.jpg




10 dual publication

7 multiple problems

records at W|Iey
from 2014

21 plagiarism, authorship

WILEY

>25% identified by 6 months

>60% acted on in 6 months
>50% resolved 3 years after publication

6 cases were >10 years old
(the oldest: 14 years)

It's hard to generalise

WILEY




ng retractions as a

Retraction Watch

»u ”u

“Truly extraordinary,” “simply not credible,
STAP stem cell peer review report revealed

suspiciously sharp:” A

with 26 comments

Retraction Watch readers are of course familiar with the STAP stem cell saga, which was
punctuated by tragedy last month when one of the authors of the two now-retracted
papers in Nature committed suicide.

InJune, Science's news section reported

Sources in the scientific community confirm that early versions of the STAP work
were rejected by Science, Cell, and Nature.

The great gas boom

Parts of those reviews reviews have surfaced, notably in a RIKEN report. Sc/ience's news section reported

For the Cel/ submission, there were concerns about methodology and the lack of supporting
evidence for the extraordinary claims, says [stem cell scientist Hans] Scholer, who reviewed the
paper and, as is standard practice at Cel/, saw the comments of other reviewers for the journal. At
Science, according to the 8 May RIKEN investigative committee’s report, one reviewer spotted the
problem with lanes being improperly spliced into gel images. “This figure has been reconstructed,”
the RIKEN report quotes from the feedback provided by a Screrce reviewer. The committee writes
that the “lane 3" mentioned by the Science reviewer is probably the lane 3 shown in Figure 1iin the
Nature article. The investigative committee report says [co-author Haruko] Obokata told the
committee that she did not carefully consider the comments of the Science reviewer.

The entire reports, however, have not been made available. Retraction Watch has obtained the full text of the
editor’s cover letter and reviews of the rejected Science paper. The reviews are full of significant questions and
doubts about the work, as would be expected in a rejection. We present them here, to fill in some of the gaps
and help readers consider how the research eventually made it through peer review:

21 August 2012

Dr. Haruko Obokata

Anesthesiology

[ROOM NUMBER REDACTED]

indow into the scientific process

Subscribe to Blog via
Email

Join 10,630 other subscribers

Subscribe|

Pages

How vou can support
Retraction Watch

Meet the Retraction Watch
staff

About Adam Marcus
About Ivan Oransky
The Center For Scientific
Integrity
Board of Directors
The Retraction Watch FAQ,
including comments policy
The Retraction Watch
Transparency Index

The Retraction Watch
Leaderboard

The Retraction Watch Store

Upcoming Retraction Watch
appearances

What people are saying about
Retraction Watch

Search for:

ng retractions as a

Retraction Watch

JAMA issues mega-correction for data breach letter due to “wording
and data errors”

with 2 comments

A JAMA letter published in April on data breaches accidentally included some data that
shouldn’t have been published, either — specifically, “wording and data errors” that
affected five sentences and more than 10 entries in a table. One result — a reported
increase in breaches over time — also went from statistically significant to “borderline”
significant, according to the first author. (So yeah, this post earns our “mega correction”
category.)

JAMA

According to an author, an “older version” of a table made it into the letter, “Data
Breaches of Protected Health Information in the United States,” which was corrected in

the journal’s June 23/30 issue. °

indow into the scientific process

Subscribe to Blog via
Email

Join 10,6189 other subscribers

Subscribe|

Pages

How you can support
Retraction Watch

Meet the Retraction Watch
staff

About Adam Marcus

About Ivan Oransky

The letter and table in question detail 949 breaches of “unencrypted protected health information.” The
letter says the number of breaches has increased from 2010 to 201 3; the o al article claimed that the P
value on that increase was <.001, but the correction says it’s really 0.07. The original says 29.1 million
personal records were affected in those breaches; the real number is 29.0. And so on.

For a full comparison with the now-corrected table, here’s an archived version of the original, from April 15,
2105. The correction note details the differences between the two, and a few changes to sentences in the
results and discussion sections of the paper.

First author Vincent Liu of Kaiser Permanente Division of Research, Oakland, California, briefly explained to us
how they handled the mistake:

The corrections resulted from the inclusion of an older version of the Table (from a prior revision) in
the final Letter. Once we became aware that the older version was published, we corrected the Table
with the editorial staff. The overall study findings remained consistent.

Liu acknowledged that the first data point presented in the table — a supposed increase in the number of data
breaches from 2010-2013 — is now no longer statistically significant

Most of the changes in the Table were minor, for example, related to the confidence intervals; these
values then cascaded through the text and required text revision when updated. One p-value went
from significant to borderline significant and the corresponding text was revised accordingly.

Hara ic tha carrartinn notica in full_now appended to the online version of the studv:

The Center For Scientific
Integrity
Board of Directors
The Retraction Watch FAQ,
including comments policy
The Retraction Watch
Transparency Index
The Retraction Watch
Leaderboard
The Retraction Watch Store
Upcoming Retraction Watch
appearances

What people are saying ahout
Retraction Watch

Search for




Retraction Watch

Can’t spell Novartis without VART: Drug study retracted for conflict
of interest, data issues

without comments

A major scandal in Japan over the Novartis hypertension drug valsartan has resulted

in a retraction from the Journal of Human Hypertension. Journal of

Human Hypertension
Frequent Retraction Watch subject Hiroaki Matsubara resigned his post at Kyoto
Prefectural University in 2013, after his work on valsartan was shown to be riddled
with data errors and undisclosed conflicts of interest.

Also that year, suspicions about Chiba University hypertension researcher Issei
Komuro’s work were first raised by an anonymous hlog, which detailed numerous
image manipulations in the researcher’s published works. Komuro, who frequently
collaborated with Matsubara, has been a senior author on a number of valsartan
papers, including the now-retracted one, which reported the results of Novartis—
sponsored Valsartan Amlodipine Randomized Trial in 2011 without reporting the
Novartis funding.

The paper, which has been cited three times, according to Thomson Scientific's Web of Knowledge, had
already been subject to a correction in 2013

The authors would like to correct the affiliation of Nobuo Shirahashi, who was included in the
acknowledgements.

Therefore, the last sentence of the acknowledgements

“Statistical analysis organization: Nobuo Shirahashi (Clinical Epidemiology, Osaka City Graduate
School).”

Should read: 'Statistical analysis organization: Nobuo Shirahashi (Novartis Pharma KK).
Forbes reported in September 2014:

The Chiba University investigation obtained testimony from VART investigators and found multiple
problems with the paper, including the surreptitious involvement of a Novartis employee. (A similar
problem occurred in the Matsubara trials.) The investigation concludes that the VART paper in
Hypertension Research should be retracted.

ng retractions as a

indow into the scientific process

Subscribe to Blog via
Email

Join 10,630 other subscribers

Subscribe|

Pages

How vou can support
Retraction Watch

Meet the Retraction Watch
staff
About Adam Marcus
About Ivan Oransky
The Center For Scientific
Integrity
Board of Directors
The Retraction Watch FAQ,
including comments policy
The Retraction Watch
Transparency Index
The Retraction Watch
Leaderboard
The Retraction Watch Store
Upcoming Retraction Watch
appearances

What people are saying about
Retraction Watch

Search for:

Retraction Watch

Ethics dispute forces retraction of paper on Hep C in Japanese leper
colony

without comments
Here’s a case of retraction being a hammer when a scalpel might have been better.

The authors of a 2011 paper in the Journal of Clinical Microbiology looking at transmission
of hepatitis C in a former leper colony in Japan have retracted the article because an ethics
panel in that country objected to the scientists’ use of fetal tissue.

The article involves a controversial aspect of modern Japanese history — the country’s
efforts to eradicate leprosy, or Hansen’s disease, by isolating patients in a string of state—
run sanatoriums. The policy was eventually realized to be unnecessary and ruled
unconstitutional in 2001, triggering a wave of apologies to patients and their families.

The paper, “Molecular Epidemiology of a Hepatitis C Virus Outbreak in a Leprosy Sanatorium in Japan,”
reported on an outbreak of Hep C at National Sanatorium Oku-Komyo-En, one of 13 such facilities. According
to the researchers, the sanatorium, on a small island, was plagued by a surge in Hep C infections that lasted
from 1940 to 1999. Hep C causes cirrhosis and liver cancer, and rates of those two diseases also spiked
during that period.

The Japanese researchers wanted to see how patients in the colony were contracting Hep C, which generally
passes from person to person by sexual contact, or the sharing of contaminated needles and other items.
Their theory was that the route of transmission was nosocomial — in other words, health care workers on the
island were infecting patients through cross-contamination.

And they appeared to be correct. As the authors wrote:

Most of the patients in the sanatorium had received regular intravenous drugs for treatment of pain
and subcutaneous injection of chaulmoogra oil for the treatment of leprosy using nondisposable
syringes and needles. Furthermore, leprosy is a dermatological disease, and patients’ skin was cared
for with reusable sharpeners and bandages. Thus, there were many chances for staff and patients to
come into contact with blood without adequate sterilization.

None of that appears to be in dispute. What is in question, however, is whether the researchers had — as they
seem to have believed — ethics approval for their work.

According to the retraction notice

Tracking retractions as a window into the scientific process

Subscribe to Blog via
Email
Join 10,619 other subscribers

Subscribg|

Pages

How you can support
Retraction Watch

Meet the Retraction Watch
staff

About Adam Marcus
About lvan Oransky
The Center For Scientific
Integrity
Board of Directars
The Retraction Watch FAQ
including comments policy
The Retraction Watch
Transparency Index
The Retraction Watch
Leaderboard
The Retraction Watch Store

Upcoming Retraction Watch
appearances

What people are saying about
Retraction Watch

Search for




‘CIO‘ P‘E COMMITTEE ON PUBLICATION ETHICS

Summary
Journal editors should ider retracting a publication if:
. they have clear evid that the findings are liable, either as a result of misconduct (e.g. data fabri-
cation) or honest error (e.g. miscalculation or experimental error)
. the findings have previously been published elsewhere without proper f ing, permission or
justification (i.e. cases of redundant publication)
. it constitutes plagiarism
. it reports unethical research

Journal editors should consider issuing an expression of concern

. they receive inconclusive evidence of h or publication mi: duct by the auth

. there is evidence that the findings are unreliable but the authors’ institution will not investigate the case

http://publicationethics.org/files/retraction%20guidelines.pdf

CAREERS

coLN Helping graduate students toface | FCEN

Thehottest science-careers ‘ MATERESBS For the latest career
their myriad

infor ion listings and advice wwwasturejols.com

yearalone, scientific journals ret racted roughly
500 papers (of more than 1 million published),
compared with fewer than 50 per year in the
early2000s (see Nature 478, 26-28;2011).
One study’ — in the life sciences — suggests
that misconduct, such as plagiarism or falsi-
fied data, has beentoblame for two-thirds of
retractions (see Nature 490, 21; 2012). And
behavioural ecologist Daniele Faneli of the Uni-
versity of Mon treal in Canada, who studies the

issue,

(OVIND HOVLAND/KON MAGES/GETTY

could be because scientists are maldng more
errors, but it could also indicate a growing cul-
ture of comin gdean on errcrs. And that, Fanelli
says, s aposit wet rend. “We really need to think
more abouth ow to reward retrac tions thatare
correcting mistakes — find away to makethem
a badgeof honour instead ofa badge of shame,”
he say

Scientists often treat retractions as dirty
secrets. The muted discourse means that the
process is often much more confusing, frus-
trating and embarrassing for researchers, jour-
nal editorsand universities than itneeds to be.
Many struggle with the best way tocorrect the
record and with how to salvage viable data. Yet
ifa retraction is the result of an accident or hon-
esterror, itshould not bea bloton an otherwise
respectable publication recor d. Scientistsand
journal editors who have retracted papers say

[ RETMACTIONS |
that the process can be handled productively,
clean slate it o € foms omamiasion
acell-line mix-up or statistical aralyses gone
awry. Above all,they say, transparency s key.
Mistakes are part of science. But setting the record straight  sgysmen raostem
promptly and clearly can help to avoid a career blot. Adecade ago, retractions were far from trans-

parent. “It was not unusual to see ‘Paper is

turejobs/science/articles/10.1038/nj7492-389a

http://www.nature.com/r




|c

O P

E ‘ COMMITTEE ON PUBLICATION ETHICS

Thank you!

Al




